تولید کننده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی مهتاب گستر

تولید کننده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی مهتاب گستر

  • ۰
  • ۰

چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی یک سیستم تبرید است که برای کاهش دمای ماشین آلات، فضا های صنعتی و پردازش مایعات از طریق حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگری استفاده می شود. چیلر های صنعتی برای تنظیم دما در چندین فرآیند صنعتی مانند در صنایع پلاستیک، قالب‌ سازی، ریخته ‌گری، صنایع شیمیایی، آبکاری فلز، فرآوری مواد غذایی، صنایع دارویی، تولید میدان نفتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت مهتاب گستر انواع چیلر ها را طراحی، تولید و فروش انواع چیلر های تراکمی صنعتی را به صورت تخصصی انجام می ‌دهد.

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلر تراکمی‌ دستگاهی است که بر مبنای سیکل تبرید و قوانین ترمودینامیکی و با استفاده از مایع مبرد به خنک سازی سیال انتقال حرارت  می پردازد. انرژی مصرفی این چیلر فقط برق است و در اکثر مواقع نیازمند تامین برق سه فاز جهت عملکرد این نوع چیلر می باشیم.

چیلر تراکمی بر اساس تراکم گاز مبرد، عمل سرمایش را انجام می‌دهد. ابتدا فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته و سپس وارد کندانسور شده و با از دست دادن حرارت، به مایع تبدیل می‌ شود و سپس از طریق شیر انبساط و کاهش دما و فشار، وارد اواپراتور شده و گرمای آب در مجاورت با اواپراتور را می‌گیرد. در نتیجه آب سرد شده در چیلر تولید می‌شود.

در چیلر تراکمی همانند تمام سیکل تبرید دارای ۴ قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می باشد و مبرد که شریان حرکت سیکل تبرد می باشد.

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی با استفاده از قوانین ترمودینامیک و فرآیند های شیمیایی، برودت تولید می شود. انرژی مورد نیاز این چیلر ها بر پایه گاز طبیعی تامین می شود و میزان بسیار نا چیزی نیز برق جهت عملکرد سیستم های کنترلی و پمپ های مبرد و وکیوم مورد نیاز است.

مبنای کار چیلر جذبی و تراکمی یکسان می ‌باشد با این تفاوت که از روش دیگری برای افزایش فشار گاز خروجی از اواپراتور با هدف انتقال به کندانسور استفاده می‌شود. بخار آب پس از اواپراتور، توسط مایعی مانند لیتیوم بروماید جذب می‌شود. محلول مایع جذب کننده و آب به وسیله پمپ به مولد حرارتی انتقال می‌یابد. سپس این محلول گرم می‌شود و در نتیجه، آب محلول، بخار شده و وارد کندانسور می‌ شود. بقیه سیکل همانند سیکل تراکمی انجام می شود.

با استفاده از چیلر جذبی، گرمای اتلافی در سایر منابع را به عنوان مولد حرارتی استفاده کرد که باعث افزایش بازدهی می ‌شود.

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلر ها از چهار جزء اساسی تشکیل شده اند. اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و واحد انبساط. هر سیستم چیلر حاوی مبرد است.

فرآیند با ورود یک مبرد کم فشار به اواپراتور شروع می شود. درون اواپراتور، مبرد گرم می شود و باعث می شود که تغییر فاز پیدا کند. مبرد گازی وارد کمپرسور می شود که فشار آن را افزایش می دهد.

اگر تاسیسات شما از مایعات فرآیندی یا ماشین آلات سنگین تولید گرما استفاده می کند، برای خنک سازی فرایند ها و اجزای داخلی دستگاه به سیستم چیلر صنعتی نیاز خواهید داشت. درک نحوه کارکرد چیلر صنعتی و شناخت انواع چیلر های موجود به شما کمک می کند تا انتخاب مناسب برای نیاز های خنک کننده خود را انجام دهید.

چیلر های صنعتی باید طی تمام فصول سال قابلیت تولید آب سرد را داشته باشند و نیز با توجه به نیاز سرمایی پروسه صنعتی، چیلر های صنعتی باید قادر به رساندن سیال خنک کننده به دمای زیر صفر را دارا باشند، که در این حالت چیلر زیر صفر صنعتی نامیده می شوند. چیلر صنعتی، باید قابلیت کارکرد در دمای محیط سرد زمستانی را بدون ایجاد اشکال داشته باشد.

اصول کار چیلر:

چیلر های صنعتی بر اساس اصول زیر کار می کنند.

  • تغییر فاز:

یک خنک کننده مایع در اثر گرم شدن دچار تغییر فاز به گاز می شود و هنگامی که خنک کننده گازی فوق العاده خنک می شود، دوباره به حالت مایع متراکم می شود.

  • جریان گرما:

انرژی گرما همیشه از یک منطقه با غلظت بالا به یک منطقه با غلظت کمتر جریان می یابد.

  • نقطه جوش:

کاهش فشار روی مایعات باعث کاهش نقطه جوش و افزایش فشار باعث افزایش نقطه جوش آن می شود.

چیلر صنعتی روی پشت بام:

مبرد فشار قوی به کندانسور می رود که گرما را با استفاده از آب خنک کننده برج خنک کننده یا هوای اطراف رد می کند و آن را به یک مایع با فشار بالا تبدیل می کند. مبرد متراکم شده سپس به واحد انبساط می رود که دارای دریچه ای است که به عنوان دستگاه اندازه گیری برای محدود کردن جریان مبرد در سیستم عمل می کند.

در نتیجه، این فشار مبرد را کاهش می دهد و روند خنک سازی را دوباره آغاز می کند. کل فرآیند به عنوان چرخه تبرید شناخته می شود.

انواع چیلر های صنعتی:

سه نوع اصلی چیلر های صنعتی که امروزه استفاده می شوند چیلر های خنک کننده هوا، چیلر های خنک کننده با آب و چیلر های جذبی هستند. ما همچنین به طور خلاصه برج های خنک کننده (یک سیستم خنک کننده جایگزین یا مکمل) و چیلر های ویژه مانند چیلر های گلیکول و گریز از مرکز را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب چیلر مناسب برای برنامه شما در صرفه جویی در هزینه ها، کاهش زمان خرابی و بهبود کارایی عملیاتی به شما کمک می کند.

عمده ترین کاربرد های چیلر صنعتی:

کاربرد های چیلر صنعتی به این شرح ذیل است:

  • صنعت پلاستیک: سرد کردن پلاستیک داغ شده طی فرایند های شکل دهی مانند تزریق، اکسترود و دمیدن.
  • صنعت چاپ: سرد کردن غلطک ‌هایی که به دلیل اصطکاک و کوره پخت جوهر، گرم شده ‌اند.
  • صنعت پزشکی و دستگاه MRI : دستگاه MRI  برای عملکرد صحیح نیاز به خنک کاری دارد.
  • صنعت برش لیزری: به دلیل عملکرد لیزر در برش فلزات، حرارت زیادی تولید شده و نیاز به خنک کاری می ‌باشد.

چیلر های تراکمی آب خنک:

چیلر های تراکمی آب خنک یا همان چیلر های آبی، یکی از متداول ترین چیلر هایی هستند که امروزه برای کاربرد های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع چیلر ها می توان برای خنک کردن ساختمان های اداری و تجاری، سالن های سرپوشیده، مراکز صنعتی و ... استفاده و بهره برداری کرد. تفاوت این دستگاه ها با نوع دیگر چیلر های تراکمی در چگونگی خنک سازی سیال مبرد است. چیلر تراکمی آب خنک از یک برج خنک کننده یا کولینگ تاور و جریان آب برای این کار استفاده می شود. در صورتی که در چیلر های هوا خنک از چندین فن و جریان هوا برای خنک سازی بهره برده می شود.

چیلر های تراکمی هوا خنک:

چیلر هوا خنک یا هوایی نوعی چیلر تراکمی محسوب می شود که اساس عملکردش سیکل تبرید تراکمی بخار بوده و فرایند دفع حرارت در کندانسور آن به کمک هوای محیط صورت می گیرد. استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک در ایران به دلیل کمبود منابع آبی و همچنین مزایای دیگر این محصول، با استقبال خوبی همراه بوده است.

سیکل تبرید چیلر تراکمی هوا خنک مانند چیلر تراکمی آب خنک از اواپراتور آغاز می شود. مبرد پس از گرفتن گرمای آب و انتقال به کمپرسور، فشرده می شود. این مبرد که به گاز با فشار بالا تبدیل شده پس از آن، وارد کندانسور می شود. کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک از طریق فرستادن گرما به محیط باعث چگالش مبرد می شود.

این فرایند مهم ترین تفاوت چیلرهای تراکمی آب خنک و چیلر های تراکمی هوا خنک است. پس از این مرحله، مبرد با عبور از شیر انبساط و با از دست دادن فشار وارد اواپراتور می شود. این چرخه در یک چیلر تراکمی هواخنک دائما تکرار می شود.

مقایسه چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک:

از لحاظ مدار ها در چیلر های تراکمی، مدار یک چیلر تراکمی آب خنک دارای سه مدار آبی می باشد. اولین مدار آبی که شامل آب خنک کننده فن کویل ها و هواساز ها می باشد. این آب به وسیله پمپ چیلد واتر در مدار اواپراتور و دستگاه های خنک کننده می چرخاند و باعث انتقال حرارت می شود. سپس آب وارد چیلر می شود و گرمای آن توسط اواپراتورگرفته می شود در مدار سیکل مبرد تبخیر و گرمای خود را در کندانسور پس می دهد سپس به وسیله پمپ گردش آب و کولینگ تاور دفع می شود. در چیلر های هوا خنک  نیز همانند چیلر های آب خنک ابتدا گرمای ساختمان به وسیله مدار سوم وجود ندارد و به وسیله کندانسور های هوایی گرما ساختمان را به وسیله فن کویل ها و هواساز ها از محیط گرفته و چیلر توسط سیکل تبرید خود، گرما را به محیط دفع می کنند. در چیلر های تراکمی هوا خنک، دفع گرما به وسیله فن ها و کویل های روی صورت می گیرد و مدار سوم لوله کشی که شامل برج خنک کن و پمپ و مدار لوله کشی می باشد، حذف می شود. که این خود باعث کاهش هزینه های نگهداری و اجرای پروژه می شود. در چیلر های آب خنک هزینه اجرای پروژه به واسطه تهیه برج خنک کننده و لوله کشی و پمپ های برج خنک کننده کمتر می شود و همچنین هزینه تعمیر نگهداری نیز با توجه به نبود برج خنک کننده و دیگر اقلام بسیار کاهش می یابد. اما هزینه اولیه تامین آن بسیار بالا تر می باشد و همچنین محل قرار گیری چیلر باید در یک فضای باز و محیط بیرون باشد و فضای مناسب سرویس و فاصله از دیوار ها قرار گیرد.

چیلر های کمپرسور بخار:

در این نوع چیلر ها از مبرد برای خنک سازی مایعات و فضا های فرآیندی استفاده می شود. از کمپرسور به عنوان نیروی محرکه پمپاژ مبرد در اطراف سیستم استفاده می شود.

چیلر های جذب بخار:

چیلر های جذب بخار فاقد کمپرسور در واحد هستند. در عوض، آن ها از یک منبع حرارتی به عنوان مثال، انرژی خورشیدی یا گرمای هدر رفته برای هدایت خنک کننده از طریق سیستم استفاده می کنند.

چیلرهای گلیکول:

چیلرهای گلیکول انواع خاصی از چیلر ها هستند که از پروپیلن گلیکول، ضد یخ در سیستم استفاده می کنند. آن ها به طور گسترده ای در برنامه های غذایی مانند تولید الکل و سیستم های سردخانه استفاده می شوند.

چیلر های گریز از مرکز:

چیلر های گریز از مرکز از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و تنظیمات دستگاه انبساط معمول تشکیل شده اند اما دارای پروانه های چرخان اضافی هستند که مبرد را فشرده و به سیستم انتقال می دهند. به ویژه برای عملیات خنک سازی در مقیاس متوسط ​​تا بزرگ (از 150 تا 6000 تن تبرید) مفید هستند.

محل نصب و نحوه نگهداری چیلر صنعتی:

چیلر های صنعتی معمولا در موتورخانه و نزدیک به محل مورد استفاده نصب می ‌شوند. بعضی از چیلر ها بسته به سایز چیلر و کمپرسور، دقیقا کنار محل کاربرد نصب می‌ شوند. همچنین ممکن است چیلر کاملا بیرون مستقر شود.

چیلر صنعتی برای کار در حداکثر بازدهی طراحی شده است. تعمیر و نگهداری منظم و بر اساس برنامه، عملکرد چیلر در بهینه ‌ترین حالت را تضمین می‌کند.

استعلام قیمت و فروش چیلر های صنعتی:

قیمت چیلر متناسب با ظرفیت سرمایشی آن تعیین می شود. گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر انواع چیلر ها را طراحی، تولید و فروش انواع چیلر تراکمی صنعتی را به صورت تخصصی انجام می ‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تولید انواع چیلر، تولید چیلر تراکمی هوا خنک و تولید چیلر تراکمی آب خنک و همچنین قیمت چیلر به سایت چیلر مهتاب گستر مراجعه و یا با کارشناسان مهتاب گستر از طریق شماره تماس های ۰۹۱۲۶۲۱۸۵۳۳ و 02166706377 در ارتباط باشید.

 

 

 

  • ۹۹/۰۹/۲۷
  • شرکت مهتاب گستر تولید کننده چیلر تراکمی